STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

FORUM-INVEST sp. z o.o.

ul. Jana III Sobieskiego 102a

00-764 Warszawa

Preambuła

W realizacji obowiązków wynikających z Ustawy z dnia 28 lipca 2024 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, FORUM-INVEST sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, jako podmiot świadczący usługi turystyczne, niniejszym ustala i przyjmuje Standardy Ochrony Małoletnich w celu zapewnienia poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, obowiązujące w obiektach i ośrodkach w Krynicy Zdrój oraz w Międzyzdrojach, w których usługi są świadczone przez Spółkę.

Przyjęte zasady i procedury są stosowane w przypadku podejrzenia, że Dziecku, które przebywa na terenie Ośrodka/Obiektu, jest w jakikolwiek sposób krzywdzone oraz zapobiegania takim zagrożeniom.

Słownik pojęć

Ustala się następujący Słownik pojęć ujętych w niniejszym dokumencie.

  1. Spółka – FORUM-INVEST sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (ul. Jana III Sobieskiego 102a, 00-764 Warszawa), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000718656.
  2. Obiekt/Ośrodek – miejsce, w których realizowana jest usługa turystyczna świadczona przez Spółkę.  
  3. Gość – osoba, która zawarła umowę ze Spółką dotyczącą usług turystycznych, korzystająca z usług Spółki na terenie danego Obiektu/Ośrodka.
  4. Dziecko/Małoletni – osoba poniżej 18 roku życia.
  5. Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentowania Dziecka (przedstawiciel ustawowy), w szczególności jego rodzic lub inny opiekun prawny.
  6. Obca Osoba Dorosła – osoba dorosła, mająca ukończone 18 lat, która nie jest rodzicem Dziecka ani jego opiekunem prawnym.
  7. Opiekun faktyczny – osoba dorosła, nie będąca rodzicem Dziecka ani jego opiekunem prawnym, będąca spokrewniona z Dzieckiem lub nie, upoważniona przez rodzica lub innego opiekuna prawnego do sprawowania stałej opieki nad Dzieckiem i legitymująca się takim upoważnieniem.
  8. Personel/Pracownik – każdy członek personelu Obiektu/Ośrodka, tj. każda osoba zatrudniona przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub innej przewidzianej prawem formie.  
  9. Personel Recepcji/Pracownik Recepcji – osoba/y uprawniona i obowiązana w pierwszej kolejności do identyfikacji małoletnich oraz ich relacji z osobami dorosłymi, pod których opieką przebywa; osoba uprawniona do zwrócenia się o okazanie dokumentów Dziecka lub innych niezbędnych dokumentów służących ustaleniu relacji z opiekunem/osobą dorosłą, a także uprawniona i obowiązana przyjmowania zawiadomień o zagrożeniu bezpieczeństwa Dziecka lub jakichkolwiek przejawach krzywdzenia Dziecka.
  10. Dane osobowe Dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację Dziecka.
  11. Dokument Dziecka – dowód osobisty/paszport/legitymacja szkolna/akt urodzenia lub inny dokument umożliwiający identyfikację Dziecka.
  12. Zgoda rodzica Dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców Dziecka; W przypadku braku porozumienia między rodzicami Dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  13. Krzywda lub Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu

karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Personel, a także

zagrożenie dobra Dziecka, w tym jego zaniedbywanie przez opiekunów.

Krzywdzenie dzieci to każde działanie lub bezczynność jednostek, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, który deprymuje równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłóca ich optymalny rozwój.

1)    Przez krzywdzenie rozumie się w szczególności:

  1. a)przemoc fizyczną – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu, groźba

uszkodzenia ciała; skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, s      siniaki, rany, cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne;

  1. b)przemoc psychiczną/emocjonalną – przewlekła, szkodliwa interakcja z Dzieckiem, obejmująca zarówno działanie, jak i zaniechanie, na przykład: powtarzające się zawstydzanie, ośmieszanie, poniżanie i upokarzanie Dziecka, wciąganie w konflikt osób dorosłych, manipulowanie, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, niedostępność emocjonalna, stawianie Dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest w stanie sprostać, ignorowanie potrzeb Dziecka, straszenie.
  2. c)przemocą jest, także nieodpowiednia socjalizacja, czy narażanie Dziecka na bycie świadkiem przemocy.
  3. d)przemoc seksualna – każda czynność seksualna podejmowana z Dzieckiem poniżej 15-tego roku życia, np.: zachęcanie Dziecka do rozbierania się, zachęcanie Dziecka do wysyłania nagich zdjęć, dotykania się w miejsca intymne, zwracanie uwagi na intymne miejsca Dziecka, zawstydzanie Dziecka tematyką seksualną, grooming (działania podejmowane w celu zaprzyjaźnienia się i nawiązania więzi emocjonalnej z Dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później je seksualnie wykorzystać).
  4. e)wykorzystywanie seksualne Dziecka – włączanie Dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi społeczeństwa.

Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między Dzieckiem a dorosłym lub Dzieckiem a innym Dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.

  1. f)zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych Dziecka przez rodzica lub Opiekuna Dziecka, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
  2. g)przemoc rówieśnicza – z uwzględnieniem formy przemocy online, na przykład: szydzenie z wyglądu, z choroby, z dysfunkcji, dysponowanie wizerunkiem bez zgody rówieśnika, namawianie do przestępstwa, wyśmiewanie, używanie przemocy.
  3. Standard Ochrony Małoletnich – niniejszy Dokument.
  4. Osoba odpowiedzialna za Standard Ochrony Małoletnich – Dyrektor Zespołu Domów Wczasowych w Międzyzdrojach (Dyrektor ZDW w Międzyzdrojach) oraz Dyrektor Zespołu Domów Wczasowych w Krynicy Zdrój (Dyrektor ZDW) odpowiedzialny za przygotowanie Personelu do stosowania Standardu oraz monitorowania realizacji Standardu.
  5. Interwencja – zawiadomienie policji lub prokuratury o podejrzeniu popełnienia

przestępstwa wobec Dziecka lub zawiadomienie właściwego Sądu Rejonowego Wydziału Rodzinnego i Nieletnich (sądu opiekuńczego) o zagrożeniu dobra Dziecka.

  1. Osoba dokonująca Interwencji – osoba dokonująca zgłoszeń i zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadomień do sądu opiekuńczego o jakichkolwiek formach krzywdzenia małoletniego, tj. Dyrektor ZDW w Krynicy Zdrój oraz Dyrektor ZDW w Międzyzdrojach lub inna osoba przez ww. Dyrektora wyznaczona.

  • 1
  1. Standard Ochrony Małoletnich określa szczególności:

1)    zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem podmiotu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;

2)    zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie;

3)    zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego lub korzystającego z usług turystycznych jest zagrożone;

4)    procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;

5)    zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;

6)    zasady i sposób udostępniania rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów Ochrony Małoletnich do zaznajomienia się z ich treścią i do ich stosowania;

7)    zasady i sposób podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia Dziecka lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;

8)    sposób dokumentowania i zasad przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;

9)    zasady przeglądu i aktualizacji Standardów – Monitorowanie i ewaluacja;

10) sposób udostępniania Standardów dla osób trzecich, w tym potencjalnym Gościom Obiektu/Ośrodka.

  1. Standard uwzględnia sytuację dzieci niepełnosprawnych.
  2. Procedura musi być stosowana przez wszystkich pracowników ze szczególnym uwzględnieniem pracowników, którzy zajmują się obsługą Gości na terenie Obiektu/Ośrodka.

  • 2

Zatrudnianie osób do pracy w Obiekcie/Ośrodku

 

  1. Weryfikacja niekaralności pracowników i innych osób zatrudnionych w branży turystycznej, szczególnie tych mających kontakt z dziećmi, jest nieodzownym elementem rekrutacji.
  2. Osoby zatrudniane przez Spółkę, w szczególności do pracy z dziećmi bądź mające bezpośrednią styczność z małoletnimi podczas świadczenia usług przez Spółkę, podlegają uprzedniej weryfikacji poprzez sprawdzenie, czy dane tych osób zostały wpisane do Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym. Wydruk z ww. Rejestru jest przechowywany w aktach osoby zatrudnionej.
  3. W sytuacji zatrudniania osoby do pracy z dziećmi, Spółka winna zobowiązać do dostarczenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w np. 189a i np. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  4. Ubiegająca się o pracę osoba, w szczególności do pracy z dziećmi i mająca bezpośredni kontakt z dziećmi,  a która nie posiada polskiego obywatelstwa musi przedstawić Spółce następujące dokumenty pod groźbą odpowiedzialności karnej:
  5. a)informację z rejestru karnego danego państwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi,
  6. b)oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat (innym niż Polska oraz państwo obywatelstwa) wraz z informacją z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi,
  7. c)w wypadku gdy dane państwo nie przewiduje wydania takiej informacji, kandydat ma obowiązek przedłożyć informację z rejestru karnego tego państwa,
  8. d)jeśli dane państwo nie prowadzi rejestru karnego, kandydat musi złożyć oświadczenie o niekaralności.
  9. Każdej zatrudnianej przez Spółkę osobie należy przedstawić Standard Ochrony Małoletnich i odebrać pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z treścią ww. dokumentu i zobowiązaniu się do przestrzegania Standardu.

 

 

  • 3

Relacje Personel – Małoletni

 

  1. Zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników mających kontakt z dziećmi znajdującymi się na terenie Obiektu/Ośrodka jest traktowanie dziecka z szacunkiem i uwzględnianie jego godności i potrzeb.
  2. Personel jest obowiązany do zachowania należytej staranności celem zachowania szeroko pojętego bezpieczeństwa wszystkich małoletnich na terenie Obiektu/Ośrodka, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnością.
  3. Personel jest obowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi, a wszelki kontakt z dziećmi odbywa się bez cech dwuznaczności, zarówno werbalnie, jak i fizycznie.
  4. Należy unikać jakiegokolwiek dotykania dziecka, w szczególności jeśli sytuacja tego nie wymaga, jeśli dziecko tego nie chce ani w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny. Kontakt fizyczny jest uzasadniony przede wszystkim w celu udzielenia pomocy małoletniemu lub zapobiegnięciu niebezpieczeństwa, które mu grozi.
  5. Wobec małoletnich należy postępować z każdorazowym zachowaniem zasad równego traktowania dzieci bez względu na ich płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność czy kolor skóry, etc.
  6. W komunikacji z małoletnimi należy zachować cierpliwość i szacunek, zwracając się do dziecka lub o dziecku, należy okazać dziecku uwagę.
  7. Należy słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji.
  8. Każdorazowa reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka winny być  adekwatne do sytuacji, bezpieczne i uzasadnione.
  9. Wszelkie podejmowane wobec dziecka decyzje czy działania należy zakomunikować dziecku stosownie do jego wieku, zadbać, by dziecko rozumiało, co się dzieje.
  10. Dziecko powinno zostać zapewnione, że jeśli czuje się niekomfortowo z jakąkolwiek sytuacją, może o tym powiedzieć wskazanej osobie i uzyskać pomoc.
  11. Zalecane jest, by Personel Recepcji podczas przyjęcia Gości, przedstawił się dziecku z imienia oraz wyjaśnił pełnioną funkcję, wskazując, że w przypadku poczucia zagrożenia czy dyskomfortu u dziecka w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, może zgłaszać takie zdarzenia do Personelu Recepcji. 
  12. Należy szanować prawo dziecka do prywatności.
  13. Jeśli dziecko jest pozostawione bez opieki, a sytuacja może wskazywać na zagrożenie bezpieczeństwa dziecka, należy podjąć działania, aby odnaleźć rodzica/opiekuna.
  14. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych osób lub zapewnić obecność drugiego pracownika podczas takiej rozmowy.
  15. Personel jest zobowiązany reagować w każdej sytuacji zagrożenia dobra małoletniego.
  16. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie przez jakąkolwiek osobę dorosłą, w tym także Personel.

  1. Zabronione jest w szczególności: 

1)    używanie wobec dziecka lub w jego obecności słów wulgarnych, obelżywych, lekceważących;

2)    krzyczenie na dziecko, szturchanie, popychanie, ani w jakikolwiek sposób naruszanie integralności fizycznej dziecka;

3)    komentowanie wyglądu czy zachowania dziecka, w szczególności w taki sposób, który zawstydzałby dziecko lub byłby niestosowny,

4)    proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci;

5)    nawiązywanie w wypowiedziach kierowanych do małoletniego do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);

6)    utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie), jeśli sytuacja tego nie wymaga (stan zagrożenia dziecka). W szczególności zabronione jest utrwalanie wizerunku jakiegokolwiek dziecka dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci.

7)    nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składanie małoletniemu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,

8)    ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej dziecka;

9)    nawiązywanie kontaktu z dzieckiem poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych) ani spotykanie się dzieckiem poza miejscem pracy. 

  • 4

Procedura identyfikacji Dziecka przebywającego w obiekcie

 

  1. Przyjętą formą skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest ustalenie tożsamości dziecka przebywającego w obiekcie turystycznym i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą w Obiekcie/Ośrodku przebywa.
  2. Identyfikacja małoletniego oraz jego relacji z osobą dorosłą, z która dziecko przebywa (w tym pokrewieństwa), jest dokonywana przez personel Recepcji już podczas zameldowania Gości. 
  3. Personel Recepcji obowiązany jest poinformować przybyłe Osoby Dorosłe o obowiązujących w ośrodku/obiekcie zasadach dotyczących ochrony małoletnich, przyjętych w Standardzie. Adekwatnie do wieku Dziecka, winien także poinformować o tym małoletniego.  
  4. Pracownik Recepcji podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, która towarzyszy dziecku. W tym celu wypełnia odrębną kartę meldunkową dla osoby małoletniej.
  5. Identyfikacja Małoletniego i jego relacje z Gościem jest konieczna w każdej sytuacji budzącej niepokój, wątpliwość co do bezpieczeństwa Dziecka czy podejrzenia jakiejkolwiek formy krzywdzenia Małoletniego.  
  6. Identyfikacja Małoletniego i jego relacji z Gościem winna być określana przez pracownika Recepcji poprzez:

1)    zapytanie Gościa o podstawowe Dane Dziecka, w tym tożsamość Małoletniego oraz, czy Małoletni jest dzieckiem Gościa,

2)    poproszenie o okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości Małoletniego lub dokumentu wskazującego na pokrewieństwo, np. aktu urodzenia Małoletniego, legitymacji szkolnej, paszportu,

3)    zadawanie dodatkowych pytań przy meldunku Gościa w Obiekcie – jest to wskazane, jeśli podane dotąd informacje budzą wątpliwości;

4)    w przypadku rozbieżności nazwisk Gościa i Małoletniego – poproszenie Gościa o przedstawienie dokumentu, który poświadczy pokrewieństwo między Gościem a Małoletnim, takich jak akt urodzenia Małoletniego, dokument o zmianie nazwiska, etc.

5)    W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej lub odmowy ich okazania należy zapytać o tę relację Osobę Dorosłą oraz Dziecko. Małoletniego należy pytać w sposób nie powodujący dyskomfortu czy strachu u Dziecka. W zależności od wieku dziecka i jego rozeznania, można zwrócić się do Małoletniego z pytaniami o jego tożsamość, pokrewieństwo z Gościem oraz podstawowe jego dane osobowe oraz dane osobowe jego rodziców.

6)    Jeżeli dorosły odpowiada lub próbuje odpowiadać za dziecko, należy poinformować, że niezbędna jest rozmowa z dzieckiem. Jeżeli Dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, należy podkreślić, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, może pojawić się konieczność zawiadomienia Policji.

7)    Jeżeli Osoba Dorosła nie jest rodzicem małoletniego, ale informuje, że jest innym opiekunem prawnym, należy poprosić o przedstawienie orzeczenia sądu dotyczącego ustanowienia Osoby Dorosłej opiekunem prawnym Dziecka (np. orzeczenie o pieczy zastępczej); 

8)    W sytuacji, gdy Gość nie jest rodzicem/ prawnym opiekunem Małoletniego, należy zapytać Gościa, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem oraz poprosić o przedłożenie pisemnej zgody rodziców lub prawnych opiekunów dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica/opiekuna i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic/opiekun powierzył opiekę nad dzieckiem lub zgody notarialnej rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem (Wzór- Załącznik nr 1).

9)    Jeżeli Osoba Dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu do przynajmniej jednego z wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie dziecka w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych. Jednocześnie należy poinformować rozmówcę o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach związanych z ochroną interesu Małoletniego i przekazać mu informację o danych administratora danych i miejscu, gdzie może zapoznać się z pełną klauzulą informacyjną.

  1. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji, należy spokojnie, raz jeszcze poinformować o obowiązującym Standardzie Ochrony Małoletnich oraz wyjaśnić podstawowy cel przyjętych zasad.
  2. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
  3. W razie istnienia jakichkolwiek wątpliwości co do bezpieczeństwa Dziecka czy podejrzenia krzywdzenia Dziecka, w szczególności w sytuacji oporu Gościa i braku jakichkolwiek dokumentów potwierdzających, że może sprawować on opiekę nad Dzieckiem, Personel Recepcji obowiązany jest skontaktować się z Dyrektorem Zespołu Domów Wczasowych (Dyrektor ZDW) i przedstawić stan sprawy. Należy ewentualnie także zawiadomić ochronę ośrodka/obiektu.
  4. Dyrektor ZDW lub osoba przez niego wyznaczona przejmuje rozmowę z Gościem w celu uzyskania dalszych wyjaśnień lub okazania przez Gościa niezbędnych dokumentów identyfikacyjnych Dziecka, a w razie utrzymywania się wątpliwości co do bezpieczeństwa Dziecka, w tym uzasadnionego przekonania o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, podejmuje decyzję o zawiadomieniu Policji. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka z §5.

Do przyjazdu Policji, Gość wraz z małoletnim powinni pozostać w obiekcie i stosownie do środków i możliwości, należy tego dopilnować.

  1. Jeśli rozmowa z Dzieckiem i Osobą Dorosłą, mimo braku wymaganych dokumentów, nie powoduje dalszych wątpliwości Personelu Recepcji co do bezpieczeństwa Małoletniego lub po przeprowadzeniu rozmowy z Dyrektorem ZDW (lub osobą przez niego wyznaczoną), wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione pozytywnie, można kontynuować proces zameldowania Gości w obiekcie/ośrodku, jednakże w związku z tym, że Osoba Dorosła nie posiada żadnego z dokumentów identyfikacyjnych Dziecka, Osobę Dorosłą należy poprosić o wypełnienie i podpisanie przez Gościa stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez Obiekt (Wzór – Załącznik n 2).

Oświadczenie powinno zawierać dane Dziecka i dane Dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, powinna pisemnie oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na opiekę nad dzieckiem (Wzór – Załącznik nr 3).

  1. W sytuacji zaistnienia oporu Gościa i nieuzasadnionej odmowy przez Gościa złożenia pisemnych oświadczeń, o których mowa w pkt. 11., Personel Recepcji lub zawiadomiony Dyrektor ZDW albo osoba przez niego wyznaczona, przeprowadzają ponowną rozmowę wyjaśniającą z Gościem, informując, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, a jednocześnie istnieją wątpliwości co do bezpieczeństwa Dziecka w jego relacji z Osobą Dorosłą, może pojawić się konieczność zawiadomienia Policji. Obowiązek zawiadomienia Policji spoczywa na Dyrektorze ZDW lub osobie przez niego wyznaczonej.
  2. W sytuacji nieokazania Dokumentu Dziecka i niezłożenia oświadczeń przez Gościa, o których mowa w pkt.11, w braku wątpliwości co bezpieczeństwa Dziecka, po konsultacji z Dyrektorem ZDW, można odstąpić od wzywania Policji, Personel Recepcji powinien jednak odnotować podczas rejestracji Gościa, że ten odmówił okazania dokumentu dziecka lub złożenia ww. oświadczeń.
  3. Przebieg dokonanej weryfikacji powinien zostać utrwalony w formie protokołu, notatki lub w karcie meldunkowej Gości i Dziecka.   
  4. W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są inni pracownicy Spółki,  np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, pracownicy ochrony, etc., powinni oni niezwłocznie zawiadomić w pierwszej kolejności Personel Recepcji, który podejmie odpowiednie, dalsze działania, w tym zawiadomi Dyrektora ZDW.
  5. W przypadku, jeśli Gość zameldował się w Obiekcie/Ośrodku sam, a w trakcie trwania pobytu pojawia się z osobą małoletnią, Personel Recepcji jest uprawniony i obowiązany do reakcji, w tym przede wszystkim podjęcia działań celem identyfikacji Małoletniego według procedury z §4 Standardu.

  1. W załączniku nr 4 do Standardu dostępna jest lista sytuacji mogących budzić podejrzenia lub wskazywać na krzywdzenie dziecka.

Sytuacje te nie oznaczają automatycznie, że dochodzi do wykorzystywania małoletniego czy jego krzywdzenia, jednakże ważne jest, żeby zachować czujność i zwracać uwagę na sytuacje, które mogą wzbudzić niepokój. Sytuacją niepokojącą będzie również taka, w której relacja osoby dorosłej i dziecka nie wydaje się swobodna i opiekuńcza.

  • 5

Procedura w przypadku okoliczności wskazujących

na krzywdzenie Dziecka

 

  1. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:

1)    dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia,

2)    pracownik zaobserwował krzywdzenie (jest bezpośrednim świadkiem krzywdzenia w jakiejkolwiek formie);

3)    dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.

  1. W przypadku zaistnienia sytuacji wskazanych w załączniku nr 4, o których mowa w §4 pkt 17, wskazujących na podejrzenie, że Dziecko przebywające w obiekcie jest lub zostało skrzywdzone, powinien niezwłocznie zawiadomić w pierwszej kolejności Personel Recepcji, a jeśli obserwatorem jest Pracownik Recepcji, zawiadomienia dokonuje bezpośrednio do Dyrektora ZDW.
  2. Jeżeli Personel obiektu jest świadkiem przemocy fizycznej zastosowanej wobec dziecka (klapsy, szarpanie, krzyk, inne wymienione w definicji przemocy fizycznej) powinien przede wszystkim zareagować i adekwatnie do możliwości starać się przerwać krzywdzenie. Personel, w szczególności wobec powtarzających się sytuacji, winien również zawiadomić Dyrektora ZDW.
  3. W zależności od sytuacji i miejsca Dyrektor ZDW każdorazowo weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o Interwencji i zawiadomieniu organów ściągania (np. Policji) i/lub sądu opiekuńczego.
  4. W sytuacji ujawnionego krzywdzenia Dziecka, należy podjąć Interwencję, tj. niezwłocznie zawiadomić Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112 i opisując okoliczności zdarzenia. Co do zasady Interwencji dokonuje Dyrektor ZDW lub osoba przez niego wyznaczona.
  5. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, zawiadomienia może i dokonuje niezwłocznie osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia. Jeśli zawiadamiającym jest Personel obiektu/ośrodka lub inny Gość, osoba ta winna niezwłocznie następczo poinformować o zdarzeniu i zgłoszeniu Personel Recepcji, następnie Personel Recepcji zawiadamia Dyrektora ZDW.
  6. Wobec podjęcia Interwencji, należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.
  7. Należy pamiętać, że każda osoba ma prawo do dokonania, tzw. ujęcia obywatelskiego (np. 243 kodeksu karnego), tj. każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości.

W takiej sytuacji, do czasu przybycia Policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracowników ochrony lub innych pracowników obiektu/ośrodka, którzy mogą dokonać takich czynności bez narażenia swojego zdrowia lub życia.

  1. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko, w miarę możliwości powinno przebywać pod opieką pracownika Recepcji lub innej osoby wyznaczonej przez Dyrektora ZDW do czasu przyjazdu Policji.
  2. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby

dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu Policji. Należy adekwatnie do wieku dziecka i jego możliwości poznawczych, wyjaśnić dziecku, dlaczego zastosowano wobec niego takie ograniczenia.

  1. Po przejęciu dziecka przez Policję, należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i przekazać je Dyrektorowi ZDW, który na wniosek służb przekaże je Prokuratorowi lub funkcjonariuszom Policji.
  2. W przypadku zawiadomienia Policji lub innych uprawnionych służb, w zakresie przekazania im danych osobowych Gości i Małoletnich stosuje się odpowiednie przepisy udostępniania danych osobowych służbom państwowym.
  3. W każdym przypadku krzywdzenia dziecka, Dyrektor ZDW jest uprawniony i obowiązany do zawiadomienia sądu opiekuńczego o nieprawidłowej sytuacji Dziecka w każdej zauważonej sytuacji zagrożenia dobra Małoletniego, szczególności w sytuacji nadużywania władzy rodzicielskiej, przejawów demoralizowania małoletniego, uzależnienia od alkoholu rodziców lub opiekunów małoletniego, obserwowanego braku wystarczającej opieki nad dzieckiem czy sytuacji zaniedbania dziecka, etc.
  4. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez Personel Obiektu/Ośrodka, osoba, która powzięła tę informację powinna niezwłocznie poinformować o tym fakcie Dyrektora ZDW lub inną osobę, przez niego wyznaczoną.
  5. Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić Policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce pobytu dziecka oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić Dyrektora ZDW, który obowiązany jest powiadomić opiekunów/rodziców Dziecka.
  6. W przypadku, gdy pracownik dopuścił się wobec Dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Dyrektor ZDW, po powzięciu informacji, powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchując pracownika podejrzewanego o krzywdzenie oraz innych świadków zdarzenia. Wszystkie czynności winny być przeprowadzane za wiedzą i ewentualnie w obecności rodziców lub opiekunów Dziecka. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, Dyrektor ZDW powinien zarekomendować osobie kierującej obiektem/Spółce lub w zależności od uprawnień – podjąć adekwatne działania w stosunku do tego pracownika.

 

 

  • 6

 Kompetencje osoby odpowiedzialnej za przygotowanie

Personelu do stosowania Standardu

 

  1. Dyrektorzy Zespołów Domów Wczasowych – odpowiednio w Krynicy Morskiej i w Międzyzdrojach, są osobami odpowiedzialnym za zapoznanie wszystkich pracowników z treścią Standardu Ochrony Małoletnich.
  2. Dyrektorzy organizują w formie szkoleń proces edukacji pracowników Spółki, ze szczególnym uwzględnieniem Pracowników Recepcji, w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywające w obiekcie dziecko może być krzywdzone oraz sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje, zgodnie z procedurami przyjętymi przez Spółkę w Ośrodkach/Obiektach. Proces edukacji obejmuje także sposób prowadzenia rozmów z Gośćmi oraz Małoletnimi oraz przeprowadzania procesu identyfikacji Małoletniego przebywającego w Obiekcie/Ośrodku.
  3. Cykliczność szkoleń dla osób zatrudnionych określają Dyrektorzy ZDW, w zależności od potrzeb.
  4. Dyrektorzy sporządzają i prowadzą Rejestr Interwencji i zgłoszeń, w którym opisują każdą interwencję lub zgłoszone zdarzenie związane z krzywdzeniem dziecka na terenie obiektu.
  5. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa przeciwko Małoletniemu, Dyrektor jest odpowiedzialny za zabezpieczenie dowodów, w tym nagrań z monitoringu i przekazanie ich na wniosek służb – Prokuratorowi lub Policji.
  6. Dane służbowe Dyrektorów ZDW są dostępne dla wszystkich pracowników także Gości obiektu. Dane winny zawierać informację, w jaki sposób można skontaktować się z Dyrektorem (np. adres e-mail, telefon, dostępność: dni i godziny pracy).
  7. Dyrektorzy mogą ustanawiać swoich zastępców oraz wyznaczać konkretne osoby do dokonywania czynności w związku ze stosowaniem Standardu Ochrony Małoletnich.

 

  • 7

 

Monitorowanie i ewaluacja

 

  1. Osobami odpowiedzialnymi za Standard Ochrony Małoletnich są Dyrektorzy Zespołów Domów Wczasowych (Dyrektor ZDW) – miejscowo w Krynicy Zdrój oraz w Międzyzdrojach.
  2. Osoby te są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardu, reagowanie na sygnały jego naruszenia oraz za proponowanie zmian w Standardzie.
  3. Osoby odpowiedzialne za Standard ochrony Dzieci przed krzywdzeniem przeprowadza wśród Personelu raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardu (Przykładowy wzór Ankiety – Załącznik nr 5).
  4. Nie rzadziej niż raz na 2 lata Osoby odpowiedzialne za Standard dokonują jego dostosowania do aktualnych potrzeb oraz aktualnych przepisów prawa.
  5. W przypadku ewentualnej zmiany lub powstania szczególnej infrastruktury w Ośrodkach/Obiektach, przeznaczonej dla Dzieci, Osoby odpowiedzialne za Standard dokonują stosownych i niezbędnych zmian w treści Standardu.  
  6. Osoba odpowiedzialna za Standard ochrony Dzieci przed krzywdzeniem dokonuje

opracowania wypełnionych przez Personel ankiet. Zamieszcza je, wraz z wnioskami, w pisemnym „Raporcie z monitoringu”.

  1. Raport powinien zawierać również dane dotyczące liczby zgłoszeń, podjętych rodzajów interwencji oraz analizę ryzyka.
  2. Osoba odpowiedzialna za Standard wprowadza do Standardu niezbędne zmiany i ogłasza Personelowi nowe jej brzmienie.

  • 8

Sposób udostępniania Standardu Ochrony Małoletnich

 

  1. Standard Ochrony Małoletnich jest udostępniany wszystkim pracownikom poprzez jego umieszczenie na stronie internetowej Spółki oraz w Recepcji każdego z Ośrodków/Obiektów.
  2. Standard Ochrony Małoletnich jest udostępniany pełnoletnim Gościom  poprzez jego umieszczenie stronie internetowej Spółki oraz wywieszany w Recepcji każdego z Ośrodków/Obiektów.  
  3. Standard Ochrony Małoletnich w wersji skróconej i dostosowanej do zrozumienia dla Dzieci przebywających na terenie Ośrodka/Obiektu w miejscu dla nich dostępnym i widocznym, tj. w Recepcji.
  4. W Recepcji wywieszona jest także informacja (plakat/wydruk) o obowiązywaniu w Ośrodku/Obiekcie Standardach Ochrony Małoletnich z ewentualnym hasłem przewodnim, etc. Recepcja musi zostać stosownie oznaczona, jako miejsce zgłoszeń niepożądanych zdarzeń. 
  5. Na stronie internetowej Spółki zamieszczana jest odrębna zakładka „Standardy Ochrony Małoletnich”, gdzie znajduje się przystępna, podstawowa informacja o przyjęciu i wdrożeniu Standardów Ochrony Małoletnich oraz o obowiązujących w związku z tym głównych zasadach w Ośrodkach/Obiektach, w których usługi świadczy Spółka, a także załączony plik niniejszego Standardu do pobrania.
  6. Goście są także informowani z odpowiednim wyprzedzeniem (np. w wiadomości mailowej po dokonaniu rezerwacji), że w czasie pobytu w Ośrodku/Obiekcie z dzieckiem, Personel jest uprawniony do ustalenia tożsamości Dziecka oraz jego relacji z osobą Dorosłą i należy mieć przy sobie dokument tożsamości dziecka oraz/lub dokument potwierdzający prawo do sprawowania opieki nad nim, przykładowo odpowiednie upoważnienie od rodziców dziecka.

  • 9

Standard wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia.

Kontakt
Krynica Zdrój

Pensjonat SOPLICOWO

ul. Pułaskiego 17
33-380 Krynica

Recepcja czynna:
7:00 - 20:00

Kontakt
Międzyzdroje

Dom Wczasowy POSEJDON

ul. Promenada Gwiazd 4
72-500 Międzyzdroje

Recepcja czynna:
7:00 - 20:00